Miljardsatsningar i Norrland skapar rekryteringsbehov för byråer: ”Känns kul att Sverige vänds upp och ner”
Byråmarknaden glöder när industrin investerar
De planerade industriinvesteringarna i norra Sverige på 1.000 miljarder kronor medför också stark tillväxt för reklam- och kommunikationsbyråerna i regionen.
– Vi har Sveriges lägsta arbetslöshet redan nu. Byråerna jagar nu kreatörer som vill flytta norrut för att klara alla nya uppdrag, säger Greta Wimander, klusterledare för byråklustret Creative North.
Byråerna i Norrbotten har den senaste tiden anställt 18 nya medarbetare och jagar ännu fler. Det finns minst 20 tjänster vakanta. Plus att byråerna letar efter ny kompetens för framtida rekryteringar.
– Orderingången är ökande och då har flera av de aktuella industriprojekten inte ens påbörjats ännu. Så alla prognoser pekar brant uppåt. Därför medverkar vi i den digitala rekryteringsmässan Hemlängtan som äger rum 24 till 28 maj, säger Greta Wimander.
I branschklustret Creative North ingår 14 bolag: Bricco, Brightnest, Changemaker Educations, ENA, Firstly, Formsmedjan, Henson pr, In The Cold, More Digital Studio, Oh my, Tromb, Sigmar Metodbyrå, Vinter och Yours.
– Vinter anställde fem runt årsskiftet och vi tittar just nu på att utlysa ytterligare några tjänster. Vi har knutit till oss flera frilansande kreatörer som jobbar i egna firmor för att lösa den ökade orderingången och tittar på fördjupade samverkansavtal med andra byråer, säger Helena Eriksson, vd och delägare i kommunikationsbyrån Vinter.
Från att ha varit en periferi, har regionen nu blivit centrum för Sveriges största investeringar med Northvolt, Hybrit, H2 Green Steel, Malmporten, Markbygden och Norrbotnabanan. Totalt 1.000 miljarder kronor ska investeras här.
– För Oh My har det här betytt att norra Sverige är en strategisk tillväxtmarknad för oss. Och vi vill få hem kreatörer till Luleå, Skellefteå och Piteå. Vår bransch är en viktig stödbransch för att skapa en attraktiv region. Det är bra att de här jobben finns här uppe för att möjliggöra för familjer att flytta upp. Med våra mått har vi ett enormt rekryteringsbehov framför oss. Planen är att anställa 15 personer i norr de kommande 12 månaderna, säger Niclas Wikström, vd för Oh My.