Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

18 oktober 2022, Nyheter

Mer hemarbete – en framgångsfaktor? Så gör Creative Norths medlemsföretag

Varannan privat arbetsgivare har infört nya regler för mer hemarbete efter pandemin. Det visar en undersökning från Kantar Sifo och TRR. Byråbranschen i norr har sedan länge jobbat enligt den flexibla modellen – och menar att det krävs för att klara det kommande rekryteringsbehovet.

Mer hemarbete – en framgångsfaktor? Så gör Creative Norths medlemsföretag

Varannan privat arbetsgivare har infört nya regler för mer hemarbete efter pandemin. Det visar en undersökning från Kantar Sifo och TRR. Byråbranschen i norr har sedan länge jobbat enligt den flexibla modellen – och menar att det krävs för att klara det kommande rekryteringsbehovet.

I våras togs de sista restriktionerna efter pandemin bort och allt fler kunde återvända till kontoren. Enligt TRR:s undersökning Insiktskompassen har varannan privat arbetsgivare efter denna period infört nya regler för distansarbete. För 6 av 10 privatanställda innebär det här att de får jobba mer hemifrån än tidigare. Något som majoriteten är väldigt nöjda med.
Undersökningen visar också att 8 av 10 chefer tror att möjligheten till distansarbete gör företagen mer attraktiva när det kommer till att locka till sig kompetenser.

Den flexibilitet och valfrihet som kommer med distansarbete har byråbranschen i Norrbotten och Västerbotten god erfarenhet av.

– Vi har sedan start haft som grundfilosofi att vara en flexibel arbetsplats där våra medarbetare kan jobba där de har bäst förutsättning att skapa resultat och må bra, oavsett om det i sommarstugan, på kontoret eller i hemmet, säger Karin Sjöö Åkeblom, vd.

Tromb, och fortsätter:

– Det här underlättade omställningen till hemarbete under pandemin. Vi hade redan digitala verktyg på plats för daglig kommunikation, både professionellt och mer personligt.  

Många av byråerna i norr har kontor utspridda i landet, vilket också bidrog till den ganska odramatiska omställningen under pandemin.

– Vi har jobbat på distans mellan våra olika kontor i flera år innan pandemin så den stora skillnaden var främst att hitta nya sätt att jobba med våra kunder på distans. Att genomföra workshops på nya plattformar och livesändningar istället för fysiska event. Jag skulle säga att vi har hittat bättre former för hur vi inkluderar alla våra kontor nu, än hur vi jobbade innan pandemin, säger Johanna Grimståhl, vd och partner på Brightnest.

Liksom på Tromb får Brightnests medarbetare till stor del bestämma själva hur de lägger upp både arbetsdag och vecka. Alla är dock överens om att det både är trevligare och oftare uppstår magi när man möts fysiskt på kontoret.
Tromb har riktlinjen att vara 2-3 dagar på kontoret respektive hemma. Något som togs fram efter en undersökning bland de anställda. Samma upplägg har de på Oh My.

– Vi testade lite olika spår. Lät medarbetarna önska. Idag är vi flexibla men ser gärna att medarbetarna är majoriteten av sin tid på plats på kontoret. Men just flexibiliteten tror vi är viktigt för ett hållbart arbetsliv, säger Sara Thun Arodén, vd på Oh My, och får medhåll av Karin Sjöö Åkeblom:

– Att ha en flexibel arbetssituation upplever vi numer att många har som krav vid rekrytering. Att kräva 100 procent på plats under kontorstid upplever många som gammeldags och oattraktivt. Men de allra flesta värdesätter som sagt trevlig gemenskap på fikarasten eller lunchen, på plats på kontoret.

Fler liknande nyheter

Visa allt aktuellt

2022-12-14

Lär känna Creative North: Karin Sjöö Åkeblom

Månadens profil är Karin Sjöö Åkeblom, vd på Tromb.

2022-11-17

Creative North Meetup – fotografduon Fond&Fond

Evenemanget ges som en del av kreatörsprogrammet inom Creative North. Öppet för alla intresserade

2022-11-17

Inkluderande AI och design

on-line föreläsning

Visa allt aktuellt